Monday, January 24, 2011

Cerita Di Kedai Emas

Tertarik dengan maklumat yang diberikan oleh seorang rakan yang mengatakan Kedai Emas di pekan "B" adalah yang termurah menjual emas, maka saya dan isteri pun berkunjung ke kedai tersebut......

Situasi ingin membeli emas (Barang Kemas)

Saya: Tokeh! sekarang harga emas berapa?
(Harga emas 916 PG pada masa itu adalah RM145 pergram dan saya pura-pura tak tahu)

Tokeh: Rm130

Saya: wow! banyak murah...(terkejut juga sebab murah dari emas PG yang dikatakan tiada kos upah)

Tokeh: Kita memang jual murah punya, ini pekan semua orang kampung datang beli sini punya..

Saya : Harga upah berapa?

Tokeh: Upah ikut design, lain harga..simple design upah murah, kalau cantik..upah tinggi sikit la

Saya: Yang ini berapa?...(sambil menunjukkan yang design sederhana...)

Tokeh pun mengambil calculator dan menunjukkan jumlah harga kepada saya.

Saya pun mengambil harga yang diberi dan bahagikan semula dengan berat emas itu....maka harg pergram telah menjadi Rm155.

(Pada masa itu, harga emas 916 Public Gold adalah Rm145, dan harga emas FGJAM RM166 per gram.)

Ternyata memang mahal..mesti dah ramai orang kampung tertipu...

Situasi ketika ingin menjual emas

Maka saya pun berpura-pura lah nak menjual emas ditangan dengan tujuan untuk membeli emas yang baru.

Saya: Kalau saya jual ini emas berapa boleh ambil?

Tokeh: Sama juga RM130, Kita tak de beza punya...harga beli dan harga jual sama...

Terkejut juga saya dengar kenyataan Tokeh tu..maka terbayang la dalam kepala macamana nak buat untung
......beli barang kemas PG dan jual kt kedai ini....untung oooo. Pada masa tu PG buyback Rm 117.

Kerana terlalu excited , isteri saya pun mengeluarkan gelang emas nya dan menyuruh Tokeh tu kira berapa dia boleh ambil...

Tokeh: Tapi itu barang kemas kita kira used gold...ada susut nilai punya..sebab kita lebur balik...

Saya: Berapa you caj susut nilai?

Sambil mengambil calculator dan menunjukkan harga yang Tokeh tu ambil....

Saya pun mengambil calculator tu semula dan bahagikan jumlah berat emas....harga pergram menjadi Rm107.

Rasa tertipu maka saya pun dengan selamba beredar dari kedai emas tu..


Kesimpulan

Jangan mudah tertipu dengan cara dan strategi Tokeh Kedai emas.....Oleh itu dalami lah ilmu emas anda sebelum anda membeli emas di Kedai Emas....


Kalau nak selamat dan murah belilah emas Public Gold...confirm tiada Kos Upah dan harga buyback yang tinggi.....

Harga barang kemas Public Gold berubah mengikut trend pasaran harga emas dunia...

Jadi..kalau anda berminat nak membeli emas boleh lah call 012-2902002 atau email ke germapower@gmail.com


Call atau Sms 012-2902002 untuk maklumat lanjut



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...